Mikäli ostamassasi uudessa tai käytetyssä autossa on vika tai virhe, voi sinulla olla oikeus virheen korjaamiseen, hinnanalennukseen tai kaupan purkuun. Näistä käytössä olevista korvausmenettelyistä ensisijainen on virheen korjaaminen: lähtökohtaisesti myyjällä on oikeus korjata autossa oleva virhe tai vika.
Jos auton takuu on voimassa, on virhe korjattava siten, että ostajalle ei aiheudu korjaamisesta lisäkustannuksia. Mikäli taas auton korjaaminen johtaa siihen, että auton ominaisuudet paranevat tai sen arvo kasvaa esimerkiksi sen vuoksi, että osia korvataan uudemmilla tai paremmilla osilla, on ostajan osallistuttava korjauskustannuksiin, jos hän haluaa, että virhe korjataan.
Jos virheen korjaaminen ei myyjän yrityksistä huolimatta onnistu, on ostajalla oikeus vaatia hinnanalennusta tai kaupan purkua. Hinnanalennus voi tulla kysymykseen myös silloin, kun ostaja ei halua osallistua korjauskustannuksiin, vaikka korjaustoimenpiteet parantaisivat auton ominaisuuksia tai lisäisivät sen arvoa.
Haluatko vaatia autossasi ilmenneen virheen korjaamista? Koti- tai ajoneuvovakuutukseesi kuuluva oikeusturvaosa kattaa yleensä lakimieskulusi auton kauppaan liittyvässä riitatilanteessa. Ota yhteyttä ja pyydä tilannettasi koskeva maksuton alkukartoitus!
Koti- tai autovakuutus kattaa yleensä lakimieskulut
Koti- tai ajoneuvovakuutukseesi kuuluva oikeusturvaosa kattaa yleensä lakimieskulusi auton kauppaan liittyvässä riitatilanteessa. Ota yhteyttä ja pyydä tilannettasi koskeva maksuton alkukartoitus!
We use cookies to enhance your experience while using our website. If you are using our Services via a browser you can restrict, block or remove cookies through your web browser settings. We also use content and scripts from third parties that may use tracking technologies. You can selectively provide your consent below to allow such third party embeds. For complete information about the cookies we use, data we collect and how we process them, please check our Privacy Policy